Fabrikat/Typ |
Volkswagen Golf GTI
16V |
Årsmodell |
1986 |
Modellkod: |
VW3055 |
Antal dörrar: |
3 st |
Färg: |
Racinggrönmetallic |
Effekt: |
102 kW/ 139 Hk |
Växellåda: |
Manuell 5-växlar |
Tjänstevikt: |
1100 kg |
Däckdimensioner: |
185/60 R14 |
Övrigt: |
Extraljus |
|
|
Efter att ha gått som
vinter bil vintern 2000-2001 ställdes den av när jag själv
åkte till Kosovo på fredsbevarande tjänst i 9 månader. Bilen
fick stå på tomten hemma med ett fint tak av pressning. När
den sen skulle fram i dec -01 så stod den bom fast, bara att
koppla Countryn framför och dra. Jag ville inte starta motorn
förrän jag bytt olja i den. Countryns vilda hästar drog dock
snabbt loss bilen. |
|
|
In i garaget för motorolje byte
och en överkoll innan den startades upp. Inga problem här
inte, startade så villigt
så. |
Det fanns ju en anledning till att
jag skrotade bilen, som ni ser på bilden så var den inte
riktigt fin i plåten. Någon tidigare ägare har enligt mina teorier
fått ett träd över bilen strax bakom förardörren. En
utomordentligt slarvigt och helt värdelöst arbete att fixa den
har dömt bilen till döden. Den gick dock en hel vinter i min
ägo, 800 mil utan problem eller kostnader förutom ett rasat
fjäderbenslager. |
|
|
Började så sakta slakten
framifrån och inifrån. |
Helt länsad invändigt och delvis
där fram var jag ju tvungen och att testa om vikt minskningen
gjorde någon skillnad. Grannarna hemma den kvällen undrade nog
vad det var för något som var ute och åkte, skillnaden var
inte märkbar men det var fräckt att inte ha någon inredning
monterad... Får se vad framtiden ger. |
|
|
Slakten fortsätter. |
Sist ur var motorn, den lilla
dyrgripen |
|
|
Ett stycke tom kaross var det som
blev över. Humm hur ska jag få ut den? Jo! just det en stycke
Country finns ju att tillgå. Bara att koppla bogserlinan.... |
och dra, grannarna kollade ännu
mer snett på mig när jag kom vilt spinnande med en terräng
Golf och en tom kaross släpande efter :-). Skoj var det. |
|
|
När det sen var dax för att
slicka karossen till skroten så fick jag nöjet att koppla på
den igen... |
och dra ner den för den slutliga
slakten. Det var ju bara bakkofångaren kvar i och för sig. |
|
|
Bara att vända upp bilen på
sidan och ta fram vinkelslipen för kofångaren gick inte att
skruva loss.
Praktiskt med en bil som du kan tippa över på sidan när du
ska meka, går bra att göra själv dessutom, mer väger den
inte nu. |
Den sista resan förtog på ett
släp bakom en Octavia. På skroten tog dom den med gafflarna i
taket och släppte den rätt ner i pressen. |
|
|
Målet med hela projektet, motorn
nu ska den ner i en annan bil. Fortsättning följer på annan
plats här på hemsidan. |
|