Golf GTI 16v -86

Fabrikat/Typ Volkswagen Golf GTI 16V
Årsmodell 1986
Modellkod: VW3055
Antal dörrar: 3 st
Färg: Racinggrönmetallic
Effekt: 102 kW/ 139 Hk
Växellåda: Manuell 5-växlar
Tjänstevikt: 1100 kg
Däckdimensioner: 185/60 R14
Övrigt: Extraljus
 Efter att ha gått som vinter bil vintern 2000-2001 ställdes den av när jag själv åkte till Kosovo på fredsbevarande tjänst i 9 månader. Bilen fick stå på tomten hemma med ett fint tak av pressning. När den sen skulle fram i dec -01 så stod den bom fast, bara att koppla Countryn framför och dra. Jag ville inte starta motorn förrän jag bytt olja i den. Countryns vilda hästar drog dock snabbt loss bilen.  
In i garaget för motorolje byte och en överkoll innan den startades upp. Inga problem här inte, startade så villigt så.                      
Det fanns ju en anledning till att jag skrotade bilen, som ni ser på bilden så var den inte riktigt fin i plåten. Någon tidigare ägare har enligt mina teorier fått ett träd över bilen strax bakom förardörren. En utomordentligt slarvigt och helt värdelöst arbete att fixa den har dömt bilen till döden. Den gick dock en hel vinter i min ägo, 800 mil utan problem eller kostnader förutom ett rasat fjäderbenslager.
Började så sakta slakten framifrån och inifrån. 
Helt länsad invändigt och delvis där fram var jag ju tvungen och att testa om vikt minskningen gjorde någon skillnad. Grannarna hemma den kvällen undrade nog vad det var för något som var ute och åkte, skillnaden var inte märkbar men det var fräckt att inte ha någon inredning monterad... Får se vad framtiden ger.
Slakten fortsätter.
Sist ur var motorn, den lilla dyrgripen
Ett stycke tom kaross var det som blev över. Humm hur ska jag få ut den? Jo! just det en stycke Country finns ju att tillgå. Bara att koppla bogserlinan.... 
och dra, grannarna kollade ännu mer snett på mig när jag kom vilt spinnande med en terräng Golf och en tom kaross släpande efter :-). Skoj var det.
När det sen var dax för att slicka karossen till skroten så fick jag nöjet att koppla på den igen...
och dra ner den för den slutliga slakten. Det var ju bara bakkofångaren kvar i och för sig.
Bara att vända upp bilen på sidan och ta fram vinkelslipen för kofångaren gick inte att skruva loss.
Praktiskt med en bil som du kan tippa över på sidan när du ska meka, går bra att göra själv dessutom, mer väger den inte nu.
Den sista resan förtog på ett släp bakom en Octavia. På skroten tog dom den med gafflarna i taket och släppte den rätt ner i pressen.
Målet med hela projektet, motorn nu ska den ner i en annan bil. Fortsättning följer på annan plats här på hemsidan.

Uppdaterad: 2008-12-26