VW Golf
Country -90
Jaha vad är nu detta, har han
hittat på en egen modell eller??
Nej så är det inte, Volkswagen Golf Country är faktiskt en tidig
variant av dom numera moderna SUV eller Crosscountry bilarna.
Volkswagen var dock för tidigt ute med sin modell.
|
Här finns lite mer info
om Countryn för den som
är intresserad.
Mer bilder på min gamla Country.
|
|
Fabrikat/Typ |
Volkswagen
Golf Country Syncro |
Årsmodell |
1990 |
Modellkod: |
VW???? |
Antal
dörrar: |
5 st |
Färg: |
Grönmetallic |
Effekt: |
72 kW/ 98 Hk |
Växellåda: |
Manuell 5-växlar
Låg slutväxel 4.86 |
Tjänstevikt: |
1360 kg |
Däckdimensioner: |
205/60 R15
Sommar
175/75 R14 Vinter |
Övrigt: |
Utanpåliggande
reservhjul
Cowbar i fronten
Original monterade dimljus
Original extraljus utbytta mot Bosch Big Knick |
|

På bilden sitter vinterdäcken på, dvs inte original
fälgarna. |

Lite info köpråd för den Country sugne:
|
Bränsle:
Bränsle förbrukningen låg för mig på 0.8-0.95 beroende på
vinter eller sommar, man kan få den att dra mer om man ligger
och pressar motorväg över hastighetsgränsen, då kan den gå
upp över litern men så länge man ligger under 110Km/h så
drar den max 0.95.
Skatt/försäkring:
Skatten är som på en vanlig Golf, lite mer kanske då den
väger några hundra kilo mer. Försäkring är som vanligt,
alla bolag är ju inte intresserade av den då det är en import
som det brukar vara med dom men hos dom som inte bryr sig om det
ligger priset som på en vanlig syncro. Jag är ju ganska ung
men jag betalade 4300:- helår helförsäkring utan självrisk
på djur och stöld mm. Helt okej enligt mig som kör GTI:er i
vanliga fall.
Reservdelar:
Vad det gäller reservdelar kan man handla det mesta på VAG
utan special delarna till country, typ dekoren,
reservhjulskyddet för tyvärr är många av dom tillbehören
slut. Vad det gäller slitdelar så är allt utan avgassystem
och fjäderbenen samma som på en vanlig Golf Syncro, dvs det
går lätt att få tag på, mycket finns på merkonomen
exempelvis. Avgassystemet kan man köpa direkt från dom som
levererade det till VW till mycket bra pris, men fjäderbenen
måste köpas via VAG och då kostar dom ju lite mer än om man
köper dom hos merkonomen.
Priser:
I tyskland kan man få countrys från 30 000- 100 000:- då
dom billiga är krockade lik och dom senare är exklusiva
crome-edition varianter. För en bil i skick och mil med den jag
har så får man där pröjsa 45 000:- minst och sen ska man ha
hem den också.. kostar ju 10 000:- bara det för att få den
körbar i Sverige, så resonerade jag när jag skulle handla och
köpte därför min i Sverige.
www.moblie.de
Övrigt:
Kan annars berätta att det är en formidabel vinterbil, går
otroligt stadigt på alla underlagt tack vare viskokopplingen
som ger driv bak när det behövs. Sen väcker den mycket
uppmärksamhet jämnt, folk stannar och kollar, pekar och kommer
fram och pratar/frågar om bilen, det är något man får på
köpet. Utmärkt reklam bil om man vill ha uppmärksamhet.
|
Volkswagen Golf Cab Biagini Syncro 4x4
Cab |
Är italiensk tillverkad ca 2000
ex, med Fiat delar. rostskyddet är nog sisådär på den. Den utgår från den vanliga golf
cabben som fanns 1980-1993 ungefär.
"Biagini Passo"
It is a based on the Country Golf with the body of an VW Golf
1 Convertible, so it is a 4X4 four seat convertible by VW and
a slightly modified body from the normal convertible. It was
built in Italy.
Bilder på en Country Cabb hittar ni här>>
|
Länktips:
Mer bilder på min gamla Country.
Leta efter Country: www.mobile.de
Country maillista: http://autos.groups.yahoo.com/group/golfcountry/
Massor av Country bilder och annat nyttigt: http://philipspoti.crosswinds.net/vw/country.html
Ännu mer Country bilder och andra nyttiga inscannade dokument om
country: http://194.204.28.221/pictures/index.htm
Golf Cab Biagini bilder: http://194.204.28.221/pictures/0009/aindex.htm
|
Uppdaterad: 2003-02-27 www.4GTi.com
|