Golf Syncro -87

Fabrikat/Typ Volkswagen Golf Syncro Katalysator
Årsmodell 1987
Antal dörrar: 5 st
Färg: Ljus grå metallic
Effekt:  kW/ 90 Hk
Växellåda: Manuell 5-växlar
Tjänstevikt: 1200 kg
Däckdimensioner: 185/60 R14
Övrigt: 4 hjulsdriven med viskokoppling.
4x extraljus i fronten.
1x kraftigt bakljus där bak.
Kommer så småningom gör en hasplåt.
Datum: Nyhet:
051202

Bilen höll hela tävlingen även om jag som kartläsare inte höll måttet, måste göra det oftare för att ha kartläsarkänslan inne. Vi kom runt och hade skoj, fick stryk på en sträcka av våra kompisar som prövade på första gången men det får man bjuda på, dom körde ju golf dom med...

051201

Fick dagen innan tävlingen en trängande behov av en tripp då jag vet hur stort mitt behov av en sådan brukar vara på tävlingarna. Nu är ju en Rally tripp en dyr historia 4-5 000:- brukar dom väl gå på så jag körde budgetvarianten för 150:- istället. En cykeldator köptes på jobbet, enda sorten vi hade och den var kanske inte helt optimal men den funkar och sen som ljus köptes en stylingdiod in. Givaren sattes på en arm vid vänstra drivknuten vid växellådan och magneten monterades på drivknuten och sen ställdes hjulets omkrets in. Datorn monterades som ni ser på panelen. Alllt funkade bra men för att nolla trippen måste man håla inne knappen 3-4 sekunder och det är alldedes för lång tid. Jag ska montera en extern knapp och se vad det kan göra annars får jag leta ny modell på dator men funktionen är rätt och funkar.

051121

På lördag är det dags för Bil-Orientering och det som är kvar är väl att trimma in kartbord och lampa så det känns bra i bilen. Eventuellt ska även vinterdäck monteras innan dess men som det ser ut nu kommer det inte behövas då det ska vara plusgrader. Grepp har jag ändå...

051114



Bakljuset är redan utbytt mot ett med bättre spridning fast det har tyvärr för dåligt ljus så jakten går vidare.

051121

Laddnings problemen fortsatte och ännu en rem åts upp och nu hade jag bytt och donat nog tyckte jag så i torsdag köpte jag ett nytt remhjul till generator vilket sen monterades i lördags och nu är allt frid och fröjd. Jag hade även problem med min allt för friska höjning av bilen vilket gav att jag knäckte en inre drivknut på den korta drivaxeln i bakaxeln. VW är dock duktiga på att återanvända befintliga delar så den drivknuten var samma som inre på en äldre modell av en framhjulsdriven Golf vilket gjorde jag bara kunde gå till mitt egna begagnat lager och hämta en ny. Passade även på att sänka lite bak vid bytet och nu tror jag den knuten lever lite hälsosammare med den nya lite snällare vinkeln på drivaxeln.

För mer bilder kolla in Syncrons sida>>


Självklart har jag prövat bilen noggrant på alla underlag inför helgen Bil-O
051114

Nu är även bakljuset inkopplat men det var ingen höjdare med ett fjärrljus till backljus så jag letar efter ett annat i gömmorna.

Så här ser fronten ut med lamporna monterade.

0501103

Idag företogs då extraljusmontering, hade en ramp med två Bosch Big Knick och två Hella 3000 liggandes så den åkte på illa kvickt. Helt okej ljus blev det som ni ser här bredvid, lite svårt att dokumentera det bara då min kamera krävde att jag stod still när jag fotade. Även bakljus monterades men är inte inkopplat ännu.

051108

Nästan blankt papper blev det idag när syncron rullade igenom besiktningen, en icke fungerande kontrollampa till helljusen gav en anmärkning men det ska förhoppningsvis fixas då varvräknaren lagas. Nu är det med andra ord verkligen dags för en massa extraljus=).

0501103

Generatorproblemen lösta, eller utbytta kanske man ska säga då jag bytte generator och det blev bra efter det. Fortsättningen blir att försöka få igång varvräknaren och montera extraljus.

0501102

Denna månad har det lagts mycket tid på vinterbilen dvs. Syncron, bortåt 70 timmar ännu så länge och då är den inte ens besiktigad.. Har tagit lite längre tid än vad som beräknat och idag när den skulle besiktigas så slutade den ladda någon timme innan så det blev inget med det nu heller. felsökning pågår dock. Höjd har den blivit i alla fall. Se nedan..

0501005

Arbetet med 75:an går framåt, friskt kapa hälften vunnit är mottot just nu. Resten är hemligstämplat;). Inhandlade en styck ny vinterbil idag, en Syncro från 87 som är lite av ett objekt, avställd sen 2003 med en del fel... Flera åtgärdad redan i kväll dock och det ska nog bli besiktning av bilen inom en inte allt för avlägsen framtid. Sen hägrar Bil-Orientering och vintersladdande.


Bilen var lite skev i framfjädrarna när jag köpte den, bytte ben/fjädrar och lager fram utan det blev bättre.. Då kollade jag bak och såg att det satt ett vanlig golfben och ett Syncro där och det skiljer säkert 15cm i längd mellan dom. Blev att montera vanliga fjäderben bak såklart då och vips så var den hög bak. Fram var det värre, har höjt andra golfar med vanliga CL fjädrar förut så nu köpte jag ett par Passat fjädrar som skulle vara någon centimeter längre och lite kraftigare men när dom monterades gjorde det knapp någon skillnad.. 
Det var bara att leta vidare och ett par Volvo 245 bakfjädrar köptes in och resultatet sen ni ju ovan och nedan.

Nu ska det bara på hasplåt och riktiga extraljus plus ett saftigt bakljus så är bilen klar för Bil-O sen... om den funkar dvs.
 
Första bilden på bilen då jag precis kört hem den utan bromsar.

Uppdaterad: 2008-12-26